ÖĞRENİM HAYATI

1. Mahalle Mektebi ve Şemsi Efendi Okulu:

Mustafa Kemal, önce annesinin isteği üzerine alışıla gelen dini eğitim yapan Mahalle Mektebi’ne birkaç gün sonra babasının arzusu üzerine çağdaş eğitim veren Şemsi Efendi Okulu’na (İlkokul) başladı. Babasının ölümü üzerine bir süre Selanik’ten ayrılarak dayısının çiftliğinde yaşamak zorunda kaldı.

2. Selanik Mülkiye ve Selanik Askeri Rüştiyesi (Orta Okulu ) :

Selanik Mülkiye Rüştiyesi’ne başlayan Mustafa Kemal, asker olma isteği ağır bastığından annesinden habersiz girdiği askeri okul sınavını kazanarak Selanik Askeri Rüştiyesi’ne girdi. Düşüncelerinin oluşumunu, askeri ve siyasi yaşamındaki disiplinin temellerini Selanik Askeri Rüştiyesi’nde atmış oldu.



Biliyor muydunuz?

Matematik dersinde büyük başarı gösteren
Mustafa’ya “Kemal” adını Askeri Rüştiye’deki
Yüzbaşı Mustafa Efendi adlı Matematik
Öğretmeninin verdiğini…

3. Manastır Askeri İdadisi (Lisesi):

Mustafa Kemal, Askeri Rüştiye’yi başarı ile bitirdikten sonra (1896) doğduğu semt Selanik’ten ilk kez ayrılarak Makedonya bölgesinin bir diğer önemli şehri olan, aynı zamanda 3. Ordunun merkezi olduğundan büyük bir gelişme gösteren Manastır’daki Askeri İdadi (Lisesi) sınavını kazanarak burada eğitime başladı. Yaz tatillerinde Fransızca öğrendi. Manastır da, II. Abdülhamit’in İstibdat (baskıcı) yönetimine karşı olan Meşrutiyet yanlıları, İttihat ve Terakki Cemiyeti etkin bir durumdaydı. Ülke sorunlarının rahatça tartışıldığı Manastır ortamı Mustafa Kemal’e ülke sorunlarını daha yakından öğrenme fırsatı kazandırmış, Tarih öğretmeni sayesinde Türk Tarihi’ne büyük ilgi duymaya başlamıştı. Cumhuriyetin ilanından kısa bir süre sonra Türk Tarih Kurumu’nu kurdurması kuşkusuz bu ilginin önemli bir göstergesidir.



4. İstanbul, Harp Okulu :

Mustafa Kemal Manastır Askeri İdadisi’ni başarı ile bitirdikten sonra Harp Okulu sınavını
kazanarak Osmanlı Devleti’nin başkenti olan İstanbul’a geldi ve 1899’da Piyade Okulu’na
başladı. İstanbul;

a) Selanik ve Manastır gibi Avrupa’dan gelen fikir akımlarının ilk görüldüğü,
b) Müslüm ve gayrimüslim Osmanlı vatandaşlarının farklı yaşam biçimlerini yoğun olarak yaşadıkları,
c) Kültürel yaşamın hareketli olduğu
d) Meşrutiyet yanlısı İttihat ve Terakkicilerin artarak güçlendiği, II.Abdülhamit yönetimine
karşı muhalefetin giderek yayıldığı bir konumdaydı.

Mustafa Kemal, Harp Okulu’na böyle bir ortamda girmiş, ülke sorunları ve baskıcı yönetime
karşı hürriyet fikirleri ile daha yakından ilgilenmeye başlamıştı. Bu fikirlerinin gelişmesinde
kuşkusuz yasak olduğu için gizlice okumak zorunda kaldığı “işte Türk Milleti’nin beklediği
ses diye nitelendirdiği” hürriyet şairi Namık Kemal’in eserleri etkili olmuştu. 1902’de Teğmen rütbesi ile Harp Okulu’nu başarı ile bitirmiş ve “Kurmaylık” sınavını kazanarak İstanbul’da Harp Akademisi’ne girmeye hak kazanmıştı.



5. Harp Akademisi:

Askerlik mesleğinde ilerleme arzusunu, Harp Akademisi’nin çok iyi yetişmiş subaylarından
öğrenme fırsatı bulmuştu. Harp Akademisi’ni 1905’de “Kurmay Yüzbaşı” rütbesiyle bitirerek çok sevdiği askerlik mesleğine, Makedonya’ya atanmasını beklerken, Meşrutiyet yönetimine yeniden geçilmesine yönelik düşüncelerini yansıtan gazete çıkarma çalışmaları nedeniyle ceza

olarak atandığı Şam’da 5. Ordu’da başlamak zorunda kalmıştı.